Визионерът в модата: Марк Джейкъбс (Marc Jacobs)

Визионерът в модата: Марк Джейкъбс (Marc Jacobs)

Американският дизайнер Марк Джейкъбс е първият, който демонстрира гръндж през 90-те години на модния подиум. Благодарение на своя талант и бизнес усет той превръща едноименния си бранд в световна модна сила.

 

Джейкъбс започва творческия си път с космически старт в капризната модна индустрия. Днес продължава да търси своето място сред водещите стилисти, въпреки скандалите в личния си живот и някои професионални неуспехи.

 

С пуловерите на баба към модния подиум

Бъдещият дизайнер е роден в Ню Йорк през 1963 г. Дядо му пише сценарии за Metro Goldwyn Mayer. А неговите родители работят в най-голямата театрална агенция, собственик, на която е чичо му. Майката на Марк има цели 3 брака след смъртта на баща му. Определено средата, в която протичат неговите ранни години е творческа. 

 

Но бабата на Марк е водещата фигура в пътя му на творец. Като тийнейджър Марк живее с баба си по бащина линия. Той смята, че тя е оказала силно влияние, за да започне да се занимава с мода. Шивашките умения пък овладява от нейната шивачка. 

 

Младежът завършва средно образование, което е свързано с модата: гимназия по изкуства и дизайн през 1981 година. Продължава в елитния колеж  Design Parsons. Става носител на отличието Design Student of the Year.

 

Интересно е, че точно 3-те пуловера, изплетени от баба му, които представя на модното шоу в  Parsons, са оценени високо. Така го открива изпълнителният директор в Reuben Thomas Inc. Робърт Дъфи. Той дава началото на кариерата на бъдещото голямо име в света на модната индустрия.

 

Marc Jacobs проектира две колекции за Sketchbook. Те са приети с много похвали от критиците. 1985 г. Reuben Thomas Inc излиза от модния бизнес.

 

Време е за ново начало

 

Джейкъбс и Дъфи започват съвместен бизнес през 1986 г. Марк пуска първата си колекция със собственото си име: Marc Jacobs. 

 

През 1987 г. той става най-младият дизайнер, получил наградата Perry Ellis на CFDA за нов моден талант. Две години по-късно Марк и Дъфи се присъединяват към бранда за спортно облекло Perry Ellis . Техните позиции са съответно вицепрезидент и президент за женска мода. 

 

Джейкъбс наема неизвестния тогава Том Форд да работи заедно с него върху дамското облекло. 1992 г. показва скандалната гръндж колекция Пролет/лято 1993 г. Въпреки че тя е аплодирана от поколението Х и пресата, то дрехите не се продават и се отчита като финансов неуспех. Модните диктатори я отричат. По тази причина Марк и Дъфи са аут от компанията в началото на 1993 г. Само Грейс Кодингтън е поддръжник на Джейкъбс. Тя разпознава културното значение на колекцията. Свидетелство за това е снимката Grunge and Glory от 1992 г., заснета от Стивън Мейзъл за американския Vogue, с участието на моделите Кристен Макменами и Наоми Кембъл.

 

Marc Jacobs International Company

 

Страхотните ентусиасти Джейкъбс и Дъфи стартират 1993 г. своя собствена компания за мода. Тя носи името Marc Jacobs International Company. Новата колекция на талантливия дизайнер от април 1994 е пълен фурор. Тя е подкрепена от  ТОП моделите Линда Еванджелиста и Наоми Кембъл. Те дефилират в шоуто му без хонорари. 

 

Марк Джейкъбс спазва в работата си като дизайнер 2 прости концепции: любов към модата и ангажираност към качеството. LVMH през 1997 купува дял в собствения лейбъл на Джейкъбс. Става дума за тяхно 96 процента дялово участие. Продажбата съвпада с директорския му пост в Louis Vuitton, което не пречи да разшири бизнеса си.

 

Джейкъбс след като приключва с  Louis Vuitton се фокусира върху собствената си марка Marc Jacobs. LVMH през 2013 г. се оттегля от неговата компания. В отговор пуска собствена линия парфюми, козметика, книги и канцеларски материали.

 

С добавянето на втория си бранд  Marc by Marc Jacobs през 2001 г. Марк стъпва стабилно в света на модния бизнес.

 

 

16 години за Louis Vuitton – период на големите успехи

 

Джейкъбс е назначен за артистичен директор на Louis Vuitton през януари 1997 г. Остава на този пост до 2013 г. Мисията му е да създаде първата линия тип конфекция на бранда. Но той прави много повече от това.

 

Джейкъбс служи вярно на Louis Vuitton цели 16 години. Така се стига не само до четворно увеличавяане на печалбите на компанията, но и тя се котира като един от най-скъпите модни брандове в света. Невероятният успех се дължи на колаборацията на Марк с хора като Стивън Спроус, Джули Верховен, Такаши Мураками и Ричард Принс. Само сътрудничеството с Мураками довежда до грандиозните 300 милиона долара продажби.

 

Личен живот с елементи на скандал

 

Известният дизайнер два пъти е търсил лечение от алкохолна и наркотична зависимост: първо 1999 г. и след това отново през 2007 г.  Той казва за себе си: “Никога не съм бил дебел хероинозависим!“ в свое интервю по повод промяната във фигурата си. „Бях дебел, когато спрях да се дрогирам, а не докато се дрогирах. Не познавам някой, който да е дебел, когато употребява наркотици.“

 

Но все още той е зависим от пушенето, което в комбинация със съня е едно от "любимите му неща".

 

Определя себе си публично като гей със скандална снимка в Инстаграм. Поддържа връзка с Лоренцо Марцоне и има слухове, че двамата са имали брак за 4 месеца. 2010 се разделят официално. 

 

На 4 април 2018 г. Джейкъбс предлага брак на своя приятел Чарли Дефранческо (Charly Defrancesco) чрез флашмоб в ресторант Chipotle. Подписват в Ню Йорк на 7 април 2019 г. Двойката живее в Ню Йорк в невероятен дом, проектиран от прочутия архитект Франк Лойд Райт (Frank Lloyd Wright). През 2019 г. Марк Джейкъбс купува емблематичната Max Hoffman House за 9,18 милиона долара.

 

 

Много отличия и много красиви жени

 

Всеки би се изумил от многобройните отличия на Джейкъбс в модната индустрия. Те включват поредица от награди на CFDA, плакет на Алеята на славата на модата в Ню Йорк. Притежава отличието Chevalier des Arts et des Lettres за приноса му към френската мода. Още 1984 г. става най-младият дизайнер, получил наградата New Fashion Talent, присъдена от Съвета на модните дизайнери на Америка (CFDA).

 

Джейкъбс и Дъфи получават заедно наградата Superstar на Fashion Group International. Както и отличието на CFDA през 2016 г. за женска мода.

 

И непрекъснато край него пърхат красиви и известни жени. Списъкът е ТОП моделите е дълъг…

 

 

Първата муза на дизайнера е София Копола

 

„Млада, сладка, невинна и красива. Въплъщението на момичето, за което си мечтая.“ Това са негови думи за София Копола. С нея Марк Джейкъбс си сътрудничи лично и артистично многократно. София Копола наистина изразява перфектно артистичния дух на бранда на Марк. Музата на дизайнера се появява в рекламата от 2001 г. за първата колекция чанти от Marc Jacobs и режисира рекламата за най-новия парфюм на марката, Daisy Dream.

 

 

Разбира се, че той има и други музи, които го вдъхновяват да твори: Франсис Бийн Кобейн, Кристина Ричи, Алис Делал, Хелена Бонъм Картър и други невероятно красиви жени.

 

 

Новите проекти са вълнуващи

 

Джейкъбс има текущ проект, озаглавен Protect The Skin You're In. В него известни личности позират голи, с покрити гърди и предна част, за тениски, за да повишат осведомеността за меланома. Всички приходи се даряват за проучвания в медицинския център Langone на NYU. Някои от знаменитостите, които позират, са: Майли Сайръс, Ева Мендес, Кейт Ъптън, Виктория Бекъм, Хайди Клум, Хилари Суонк, Кара Делевин, Деби Макгий и Наоми Кембъл.

 

 

Криза в бранда

 

До юни 2018 г. брандът на  Marc Jacobs губи повече от 50 милиона евро годишно. Той затваря десетки магазини.

 

Той сам каза, че вече не разбира какво искат клиентите. Предлага им чудесни дрехи и аксесоари, но те не вълнуват потребителите. Сегашното поколение харесва модните предложения на негови по-млади колеги като Alexander Wang и Joseph Altuzarra.

 

Но пък това го кара да продължи напред.

 

Марк Джейкъбс е кралят на света на модата, гений и голям визионер. В профила си в Instagram дизайнерът е с енергията на 15 годишно момче. За Марк нищо не е "твърде много", дори в собствения му стил няма граници. Неуспехите не го спират.

 

Marc Jacobs - бунтарят

 

Марк Джейкъбс оставя своя отпечатък като бунтар в модата. Той е непредсказуем, оригинален, уникален и автентичен едновременно. Дизайнерът е част от поколението, което осъзнава света около себе си. То е чувствително към хуманитаризма и социалното предприемачество, Не бива да забравяме, че Marc Jacobs International продължава да подкрепя 75 благотворителни организации по целия свят.

 

 

Автор: Мирослава Петърчева

http://sunrises-mira.blogspot.com/

Източници:

Marc Jacobs, Biography, https://www.businessoffashion.com/community/people/marc-jacobs

Sowray, B., Marc Jacobs, 2012, https://www.vogue.co.uk/article/marc-jacobs-biography

Sowray, B.,, Marc Jacobs: I was never a fat heroin addict, 2012, http://fashion.telegraph.co.uk/news-features/TMG9319115/Marc-Jacobs-I-was-never-a-fat-heroin-addict.html

Wiser B., Rampant Sex Scandals: The Difference Between Monsignor Luigi Capozzi and Marc Jacobs, July 9 2017, https://preen.ph/50835/rampant-sex-scandals-difference-monsignor-luigi-capozzi-marc-jacobs

 

Автор: Admiral Newspaper Admiral Newspaper 72 Пъти прочетена

0 коментари

Оставете коментар

Най-четени

Прочети още: