Антон Станковски: Българската следа в Графичния Дизайн

Антон Станковски: Българската следа в Графичния Дизайн

Графичният дизайн играе все по-голяма роля при популяризирането на всеки бранд и открояването му измежду другите подобни на него. Визуалната идентичност на всеки бизнес може да се представи чрез лого на фирмата, визитки на служителите, различни рекламни флаери и банери, които са проектирани и изработени специално за целта и са уникални и открояващи се. Всичко това не може да бъде осъществено без компетентната намеса на специалистите по графичен дизайн. 

 

Ролята на графичните дизайнери е с помощта на изображения да успеят да разкажат историята на конкретния бранд колкото се може по-увлекателно и емоционално. Те комбинират изкуството и технологиите, за да представят замислените идеи чрез изображения на уеб екраните или отпечатани рекламни материали.

 

Това е една професия, възникнала още в далечното минало и извървяла дълъг път на усъвършенстване, за да достигне в този си вид и до нас. Един от най-ярките ѝ представители, изиграл голяма роля в нейното развитие е Антон Станковски - професионалистът, разработил оригинална теория на дизайна и станал пионер в конструктивното графично изкуство. 

Антон Станковски е роден 18 юни 1906 година в град Гелзенкирхен, Вестфалия. Преди да се заеме с професията на графичен дизайнер, Станковски работи като декоратор и църковен зограф. През 1927 г. той посещава Folkwang Schule заедно с колегата си фотограф Макс Бурхарц.

 

Антон Станковски е всестранно развитата личност

 

Известният графичен дизайнер е роден на 18 юни 1906 г. в Гелзенкирхен, Вестфалия. Графичният дизайн е само едно от призванията му. Станковски е не само изключотелно добър в тази сфера, но и известен фотограф и художник по онова време. 

 

 

Преди да започне да се занимава с графичен дизайн професионално, Станковски работи като декоратор и църковен зограф. За да развие таланта, който усеща в себе си, през 1927 г. той започва да посещава Folkwang Schule, където години наред най-напред като чирак, а впоследствие като калфа, успява да усвои до съвършенство тънкостите на графиката, типографията и фотографията.

 

Под зоркото наблюдение на Макс Бурхарцслед, по време на студентските години са първите визуални изяви и ранните функционални графики на Антон Станковски. Докъде ще достигне професионалната му кариера, единствено бъдещето ще му покаже. 

 

Професионалното израстване на световноизвестния графичен дизайнер

 

Началото на шеметната кариера, която очаква Станковски, е поставено през 1929 г. в рекламното студио на Макс Даланг, намиращо се в Цюрих, където дизайнерът се е преместил да живее. Използвайки новите тогава перспективи на фотографията, той е един от пионерите на “новия начин на виждане” в дизайнана продуктови опаковки, рекламни листовки и реклами на веригата за търговия с хранителни стоки “Хил”. Въвежда и използва за първи път нов шрифт, който се оказва решаващ в графичния дизайн и продължава да се използва и до днес - Akzident Grotesk. 

 

 

Пребиваването на графичния дизайнер в Цюрих продължава до 1934 г., когато отнемат разрешителното му и той е принуден да напусне Швейцария. Забранено му е да работи за страната и той се мести да живее в Льорах, откъдето анонимно продължава да обслужва някои от швейцарските си клиенти. 

 

Преместването му в Щутгарт през 1938 г. слага началото на собствения му бизнес като графичен дизайнер. Основаването на собствено графично студио доста закъснява, а причина за това е участието на Станковски във войната през 1940 г., в резултат на която той попада в плен. След освобождаването му през 1948 г. работи като редактор, график и фотограф за “Stuttgarter Illustrierte”. 

 

Годината е 1951, а собственото студио за графичен дизайн на Станковски в Щутгарт е факт. Заедно с някои свои сподвижници, измежду които Willi Baumeister, Max Bense, Walter Cantz, Egon Eiermann и Mia Seeger поставят началото на нов кръг от художници и дизайнери. Някъде около средата на 50-те години графикът става директор на студиото Станковски. Работата му е изпипана до съвършенство, а това несъмнено води до увеличаване на поръчките. 

 

Отново негова е заслугата за създаването на легендарния “план на Берлин”, както и за славните марки IDUNA и  VIESSMANN. През годините са създадени едни от най-известните му знаци: за Deutsche Bank, Munich Re Insurance, REWE и Олимпийския конгрес в Баден-Баден.

 

Антон Станковски е направил лога на известни и до днес компании като Дойче банк, Висман (Viessmann), Мерцедес-Бенц (Mercedes-Benz), Олипмийските игри през 1981 в Баден.

 

 

1972 г. е годината, в която Станковски вече има партньор. Към неговото студио се присъединява Карл Душек, който през 1975 г. става и негов управител. Немалка част от последвалите визуални изяви са разработени съвместно от двамата по време на упоритата им и неспирна работа.

 

 

Напълно заслужени са наградите и отличията, които великият за времето си графичен дизайнер получава. Считан за пионер на графичния дизайн, през 1991 г. той печели наградата Molfenter от Щутгарт и Федералния  Кръст за заслуги. Няколко години по-късно, през 1998 г., получава и почетната награда на Германската асоциация на художниците - Хари Граф Кеслер.

 

 

Преодолял пропастта между свободното и приложното изкуство и дизайн, през 1983 г. Антон Станковски основава Фондация на свое име, която е с нестопанска цел и отличава точно тези творци - успелите да преодолеят тази пропаст.

 

Жизненият път на този велик графичен дизайнер, оставил своя отпечатък върху по-нататъшното развитие на графичния дизайн, приключва на 11 декември 1998 г. в Еслинген.

 

 

Творчеството на Антон Станковски

 

Вдъхновен от абстрактните картини на Пит Мондриан, Тео ван Дусбург, Малевич и Кандински, Антон Станковски оставя след себе си и прекрасни картини, които се характеризират с богатство от вариации. С помощта на геометрични фигури, той успява да пресъздаде визуалните мисли, при които формата е само средство. В рамките на прецизната естетика той набляга на елемента на художествената свобода и съзнателно вгражда в картините си “разрушителни ефекти”. Ефекти, които са присъщи единствено на него.

 

 

 

Присъствието на Станковски се усеща и във фотографията. Неговите снимки са различни, уникални и неповторими. Контрастите на светлината и сенките, необичайните и поразителни детайли, изгледите отгоре и отдолу - всичко това се вижда в предметните фотографии на твореца. 

 

 

Графичен дизайнер, фотограф и художник - ето това е човекът, който видя в графичния дизайн поле за изобразително творчество и се възползва от него. И точно той е човекът, който разработи оригиналната теория на дизайна и започна да я прилага на практика. 





Автор: Admiral Newspaper Admiral Newspaper 39 Пъти прочетена

0 коментари

Оставете коментар

Най-четени